«Ορθοπεταλιές» σε 17 δήμους στην Ελλάδα!

Στην καινοτομία, την προστασία του περιβάλλοντος και στην τάση της εποχής που τοποθετεί το ποδήλατο σε κυρίαρχη θέση ως μέσο μετακίνησης και ψυχαγωγίας, έχουν ήδη επενδύσει δεκαεπτά δήμοι στην Ελλάδα, προσφέροντας στους δημότες  σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων.

Τουλάχιστον άλλοι 19, είναι εκείνοι που θα ήθελαν να προσφέρουν αυτή την υπηρεσία στους δημότες τους, αλλά προς το παρόν τα σχέδιά τους αναβάλλονται, ελλείψει ιδίων πόρων.

Οι δήμοι όπου οι εγκαταστάσεις τέτοιων συστημάτων κρίνονται ως πιο επιτυχείς, με βάση τους δήμους που έχει εγκαταστήσει το σύστημα η Cyclopolis ΕΠΕ, είναι «του Μαραθώνα, του Μοσχάτου και του Ναυπλίου».

bic-ecoΣύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Cyclopolis, κ. Σιακαντάρη, «Η ιστορία αρχίζει πρακτικά εντός του 2012 όταν το Πράσινο Ταμείο ενέκρινε την εγκατάσταση Συστημάτων Κοινόχρηστων Ποδηλάτων».

Το Πράσινο Ταμείο έβγαλε νέα πρόσκληση το 2013 προς τους δήμους για νέες προτάσεις στο πλαίσιο του χρηματοδοτικού προγράμματος «Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015» για διάφορες φιλο-περιβαλλοντικές δράσεις. Όμως, όπως εξηγεί ο κ. Σιακαντάρης, ενώ υπήρξε μία «κατ’ αρχήν ένταξη» ακόμη περίπου 20 έργων κοινόχρηστων ποδηλάτων, στη συνέχεια αυτό άλλαξε.

Πως γίνεται η  «ενοικίαση» των ποδηλάτων

Τα Συστήματα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων (Bike-Sharing Systems) είναι ηλεκτρονικά, αυτοματοποιημένα συστήματα που προσφέρουν τη δυνατότητα για βραχυχρόνιες ενοικιάσεις ποδηλάτων. Διατίθενται στους χρήστες σε δημόσιους χώρους από ειδικούς αυτοματοποιημένους σταθμούς μέσω ηλεκτρονικού συστήματος διαμοιράσματος.
bike1-440x330Μοναδική προϋπόθεση για το χρήστη είναι η «ταυτοποίησή» του πριν παραλάβει το ποδήλατο, για την οποία απαιτείται μία απλή αίτηση (ηλεκτρονική ή/και έγγραφη). Ο χρήστης γίνεται συνδρομητής και μπορεί να ξεκλειδώσει ένα ποδήλατο από τους ειδικούς σταθμούς, να το χρησιμοποιήσει για τη μετακίνησή του και, αφού ολοκληρώσει τη χρήση του, να το επιστρέψει σε οποιονδήποτε σταθμό.

Σήμερα, περισσότερες από 350 πόλεις παγκοσμίως προσφέρουν συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Στην Ευρώπη, όπως είναι αναμενόμενο, η μεγαλύτερη επιτυχία καταγράφεται στην Ολλανδία, στο Χρόνιγκεν, όπου για την αποτελεσματική και με περισσότερα οφέλη λειτουργία του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων έχει γίνει κυκλοφοριακός σχεδιασμός με περιφερειακό δακτύλιο γύρω από το κέντρο της πόλης, υπάρχει παντελής απαγόρευση μηχανοκίνητων οχημάτων εκεί, εξαιρετικής ποιότητας ποδηλατόδροµοι, πάρκιγκ αυτοκινήτων στην περιφέρεια της ζώνης απαγόρευσης, πρόνοια για ολοκλήρωση της μετακίνησης µε δημόσια μέσα ή µε «ποδήλατο που μοιράζεσαι». Ακόμη και οι καταστηματάρχες που αντιδρούσαν αρχικά, δεν έχασαν τους πελάτες τους, οι οποίοι πλέον μεταφέρουν τα ψώνια τους µε ποδήλατο, ενώ οι κάτοικοι απολαμβάνουν την απουσία του θορύβου των αυτοκινήτων, το σώμα γυμνάζεται, το περιβάλλον και η ποιότητα ζωής αναβαθμίζονται.